Amsterdam beauties!

tulpan blomsterfrämjandet
Bild: Blomsterfrämjandet


Jag älskar blommor av alla olika slag och försöker alltid ha en bukett färska hemma - det är vardagslyx för mig. Vid den här årstiden är det extra roligt och då tänker jag på våra kära tulpaner förstås! Älskade av oss svenskar! Jag läste i en artikel i Aftonbladet idag att vi svenskar köper drygt en miljon (!!) tulpaner varje dag - det blir 130 miljoner tulpaner under januari och fram till påsk! Dessutom så finns det cirka 400 olika sorter all välja mellan!  

Jag går på magkänslan varje gång jag köper - en dag känner man för enbart vita medan man en annan dag "poppar" till det med en blandning av alla färger. Men som ni ser… de ljust rosa tulpanerna på bilden är verkligen helt underbara de också - det får nog bli sådana till helgen...

...och så kommer vi till det här med vaser – det följer ju liksom med…


slowfox
Bild: scandinaviandesign.com


Min egen favorit är Ingegerd Råmans vita Slowfox som syns på bilden ovan. Jag är för övrigt en stor beundrare av det mesta av Ingegerds alster. Vasen är ganska hög och vid - så tulpanerna sticker inte upp så mycket. Dessutom krävs det ett visst antal tulpaner för att fylla ut men det blir väldigt effektfullt.

Just nu har jag faktiskt bara två tulpaner som slingrar sig inne i vasen (om någon förstår hur jag menar…) och det är himla läckert. Jag önskar att jag hade en bild på det men det får komma till en annan gång:-)




aalto fiskaalto tulpan
Bilder: från designonline

Alvar Aaltos Savoy formgiven redan 1963 är en annan klar pärla, jag äger ingen stor själv men fina är de!




 

tulpanvas fyrklövern
Bild: Fyrklövern


Söt vas.  Handgraverad i kristall från Fyrklövern och är formgiven perfekt för en bukett tulpaner.



Mateus keramik är bland det bästa jag vet men jag saknar vaser i deras sortiment! Om någon annan har stött på det får ni mer än gärna tipsa! Jag tror att tulpaner hade gjort sig ypperligt i en Mateusvas – tänk då skulle man kunna ha en för varje färg… hmmm :-)

Jag testade Husmusens tulpantips i veckan – spara cellofanet eller plasten som tulpanerna kommer i och stoppa det i botten på vasen för att lättare kunna forma stjälkarna som man vill. Det fungerade utmärkt och var dessutom snyggt – kolla in Husmusens vackra foton på tulpanerna om ni inte har sett dem! 

Ett annat tips till tulpaner (funkar så klart till andra blommor också) är att ta en bit hönsnät (finns att köpa t ex på Granngården) knöla ihop det och stoppa det i en cylindervas eller liknande. Jag har testat och det blev jättebra! Det blir lätt att ordna blommorna som man vill och så blir det dessutom en snygg dekoration. Man kan ju alltid passa på att sticka ner en snygg kvist eller liknande också – det är bara att experimentera sig fram…  kul är det! 


Blomsterlandet har bra skötselråd om man vill ta sig en titt på det – jag tycker att tulpanerna håller sig finfint om man bara byter vatten på dem varje dag.

Nu ska jag passa på att byta vatten på mina innan jag kryper till kojs.

GLAD TULPANFEBER TILL ALLA!  :-)


Kommentarer
Postat av: Vildangel

Underbara bilder, men jag hoppas att guldfiskarna inte bor i den vasen. *s* Jag ska nog ut och köpa mig ett fång tulpaner idag tror jag...krispiga, färgglada och vackra - ett guldkorn i vardagen helt enkelt.
//V

2007-01-25 @ 09:08:34
URL: http://vildangel.blogg.se
Postat av: Pernilla

Hej! Vilken himla fin och trevlig blogg jag trillade in på!! :)
Mycket inspirerande och snygga bilder *me like*
Jag sparar genast länken så jag hittar tillbaka!
Ha en bra dag! /P

2007-01-25 @ 09:15:15
URL: http://www.perlan.org
Postat av: Kix

Nej, det får vi verkligen hoppas att de inte gör! De var nog bara på en snabbvisit för att förgylla bilden :-)

2007-01-25 @ 09:22:04
URL: http://kixkoll.blogg.se
Postat av: Cinapina

Till o med jag som inte brukar *följa strömmen* känner för att gå o köpa en bukett tulpaner.
Ska nog göra det till helgen och muntra upp mig med..
jätte fina bilder
Cinapina

2007-01-25 @ 10:41:54
URL: http://blombergskan.blogg.se
Postat av: Purple

Åh, Slowfox är väl ursnygg. Kan tänka mig att den blir snygg med tulpaner.

2007-01-25 @ 16:54:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback