Pepparkakshus, gröna gräsmattor och trevlig 1:a Adventshelg!

personalizable gingerbread housemodern gingerbread house

Dessa två pepparkakshus kommer från Red Envelope och därifrån kan man beställa färdiga pepparkakshus... om man bor i USA. Jag vill helst göra mitt eget pepparkakshus men det kan vara trevligt att få lite inspiration till utsmyckningsprocessen. Kransen över dörren tycker jag var söt - så den kommer jag kanske att härma efter.
 
Det andra huset känns inte som ett traditionellt pepparkakshus men varför inte göra ett pepparkakshus i funkisstil? Det vore superkul att ta med sig ett sådant som present till någon funkisälskande husägarvän, eller hur!?

När jag var liten brukade min kreativa mamma (som är bagare och konditor) göra jättestora pepparkakshus tillsammans med oss. Vi gjorde helt egna designade hus - och slott också för den delen - som vi skar ut och dekorerade på alla möjliga sätt. Självklart, med en degmaskin och kavelmaskin till hjälp, blev skapelseprocessen mycket enklare :-) 

Min mamma brukar ofta berätta en kul grej som inträffade en gång när jag och min kusin skulle baka pepparkakshus.  Vi höll på att dekorera och min mamma hade precis hämtat bomull som hon lade runt våra hus för att det skulle se ut som snö. Efter ett litet tag så började min kusin att gråta högljutt.

- Men vad är det som är fel? undrade mamma. Är det inte roligt längre att göra pepparkakshuset fint?

Efter en stunds snyftande fick min kusin fram:

- Men jag vill ha gröna gräsmattor!

Så var det med det! Det vara bara för mamma att ta sig ut i kylan och plocka grön mossa istället. Vi barn i södra Sverige är vana gröna gräsmattor på jul!       :-)

Visst är det härligt med pepparkakshus och förstående mammor!

Med denna lilla barndomshistoria vill jag önska alla en trevlig helg fylld med strålande julstjärnor, pepparkakor, glögg och för några kanske till och med ett pepparkakshusbak! För egen del kommer helgen mest att handla om jobb, flyttpackning och årets första julkonsert på söndag kväll!

Sköt om er!
Kram Kristina

Kommentarer
Postat av: Att ha det gott

Vi har köpt färdiga delar som skall sättas ihop i helgen På taket blir det polkagrisar enligt bestämd dotter Så det blir väl så

2007-11-30 @ 09:26:45
URL: http://rubinen777.blogg.se
Postat av: Cina

Ljuvliga pepparkakshus! Vi bakar alltid pepparkakshus- men vi köper byggsats och satsar allt på utsmyckningen istället :)!

Trevlig helg, kram!

2007-11-30 @ 09:27:08
URL: http://cinamedmera.blogg.se
Postat av: Linda P

Hur söta som heslt!! Funkishuset var ju urkul. Har aldrig försökt göra pepparkakshus, faktiskt. Kanske blir det ett inköp iår, vem vet. En riktigt skön helg till dig också!! kram

2007-11-30 @ 10:26:43
URL: http://livinglikelinda.blogg.se
Postat av: annaoco

Min mamma var också duktig och gjorde fint hus när vi var mindre. Hon använde belysning från mitt avlagda dockhus, riktig mysstämning. Ha en skön helg! Kram.

2007-11-30 @ 10:32:25
URL: http://annaoco.blogg.se
Postat av: Pethra på Inredningsbloggen

Jättesött med kransen ovanför dörren. Mitt första pepparkakshus gjorde jag när jag boddei Malasysia. Det höll bara ett par timmar, sedan rasade det ihop pga fuktigheten... Men de senaste åren har jag gjort ett från "Vinterns goda ting", med gelatinblad som fönster osv, det är jättefint. Kanske att jag gör det i år. Söt historia om gräsmattan. :-) Och visst skulle det vara kul att ta med ett pepparkaksfunkishus till en funkisälskande vän! :-)

2007-11-30 @ 11:07:01
URL: http://inredningsbloggen.blogg.se
Postat av: Anne

:) gillade verkligen pepparkakshuset i funkisstil. helt underbart ju, varför har mna inte tänkt på det förut. jag är så trött på de gamla vanliga husen.

2007-11-30 @ 13:25:06
URL: http://www.anness.se/blog
Postat av: /B

Åh, jag vet inte hur många år i följd jag sagt att i år ska vi minsann bygga ett pepparkakshus. Än har det aldrig blivit gjort. Tyvärr ...
Kanske i år?

2007-11-30 @ 14:46:50
URL: http://lyckligagatans.blogg.se
Postat av: LoX

Ha en skön helg du med!

För mina barn blir det färdigsats - de viktigaste ändå är non stop på taket. :-)

2007-11-30 @ 16:23:19
Postat av: Hemmarikets Charlotte

Trevlig advent du med! Hos mig hittar du ytterligare ett dukningstips som du nog gillar :-)

2007-11-30 @ 17:16:20
URL: http://hemmariket.blogg.se
Postat av: svartpeppar

pepparkakshus är lite kul - ett trevligt pyssel. själv så bakade jag pepparkakor i
tisdags. shit vad det va svårt att få dom snygga haha!

2007-11-30 @ 23:12:08
URL: http://svartpeppar.blogg.se
Postat av: Hilajn

Bra med lite dekorationsinspiration:)

2007-12-02 @ 21:07:11
URL: http://hilajns.blogg.se
Postat av: Malin

Tjusiga pepparkakshus! :) Jag håller ,ed dig om skrivbordshörnan på min blogg. Gissa om man blev sugen på en sådan. Har ingen bra pats hemma tyvärr. Å i sovrummet går inte, sambon sover till em eftersom han jobbar natt & man vill kunna sitta där även om han sover. :S Just nu har vi datorn i tvättstugan, inte så kul. Det stråe mellan att göra en bättre dataplats i tvättstugan eller i köket.

Ha en trevlig dag! Kram

Postat av: Hallvardtiril

I really enjoyed it. You have done a great job.

2010-02-26 @ 09:01:24
URL: http://hallvardtiril.3steps.com
Postat av: bypotoulp

New EOBOT - Mining Bitcoins start today and a month later received a stable income without investment Bitcoin today 1 a day, the start of mining is free

Bitcoin EOBOT Free

2015-05-25 @ 14:16:57
Postat av: evanieday

Bitcoin EOBOT News - the currency of tomorrow! There is a possibility Mining it for free today Bitcoin today 1 a day, the start of mining is free

Bitcoin EOBOT Free

2015-05-29 @ 18:57:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback