Några bokhylletankar

Den första bokhyllan, Sapien bookcase från Design Within Reach, påminner en hel del om Pilasterhyllan men den verkar kunna stå på egen hand och behöver inte hängas på väggen. Den understa är en annan modell av en lite annorlunda och kul lösning - Opus shelving system också från Design Within Reach. Jag tycker att dessa är riktigt snygga!

Jag säger ganska ofta att jag inte är särskilt förtjust i stora traditionella bokhyllor och tycker därför att det är kul med andra sorters bokhyllelösningar. För vi älskar böcker och det finns en hel del här hemma. De fina, dvs inrednings- och matböckerna, som vi (läs jag) ofta bläddrar i, ligger i staplar på ett sidebord i lägenheten och är dessutom väl synliga på tavellister. Andra böcker har vi på vanliga hyllor som vi har satt högt upp på vägen, mot taket i vårt genomgångsrum/hall. Dessutom har vi en pilasterkopia där alla tidningar samsas. En hylla för varje sorts tidning - superpraktiskt! Pocketböcker är vi ganska duktiga på att ge bort med jämna mellanrum - det brukar dessutom vara väldigt uppskattat att komma med en påse läslusta. Ärligt talat... hur ofta läser man om en roman? I alla fall gör aldrig jag det och då är det bara onödigt att de ska stå och samla damm och ta plats.



Vänligen, missförstå mig rätt, jag tycker om böcker men inte damm. Att ha böcker framme innebär att dammet får givna otympliga ställen att samlas på. Och om det nu är så att damm ändå skall samlas... då ska det åtminstone samlas på hyllor och övriga förvaringställen som fångar blickar och gärna sprider lite "åhhh smart lösning!". Eller hur!  :-)

I framtiden är självfallet önskan ett riktigt arbetsrum och bibliotek. Men som sagt, bibliotek eller inte... jag vill fortfarande inte ha en stor öppen bokhylla. Nu verkar det dröja ännu ett tag innan jag får inreda detta rum så jag har lite tid på mig att fundera ut hur jag vill ha min förvaring. Under tiden får vissa böcker nöja sig med att ligga undanstoppade i flyttkartonger (för övrigt också effektiva dammsamlare). 

Nog om mig och mitt damm...

Hur har ni det hemma hos er? Lite eller många böcker? Framme eller undanstoppade?



Kommentarer
Postat av: Purple

Häftiga!

2007-10-25 @ 09:27:18
URL: http://purplearea.blogspot.com
Postat av: Linda

Alla mina böcker är undanstoppade. Jag gillar inte heller bokhyllor, tycker det ser så rörigt ut.

2007-10-25 @ 09:54:22
URL: http://www.knorrigt.com
Postat av: Pethra på Inredningsbloggen

Jag älskar bokhyllor och skulle gärna ha fler om det fanns plats här hemma. Pilaster och liknande kopior är ju utmärkta i sammanhanget, speciellt för tidningar. Den undre bokhyllan i Ditt inlägg blev jag helförtjust i, mer som en installation är praktisk, för det måste ju vara helt rätt böcker somska få plats. Men den tilltalar mig! :-)

2007-10-25 @ 10:42:19
URL: http://inredningsbloggen.blogg.se
Postat av: Stina

De fina inbunda böckerna har jag framme. Men den bokhyllan är inte så stor. Snygg och smidig. Pocketböckerna har jag gömt undan. Generellt gillar jag bokhyllor, men ibland tenderar de att få för mycket annat "tjafs" på hyllorna än böcker och då kan intrycket bli för rörigt. Håller med om att om dammet ändå ska samlas så kan det ju få göra det på ställen som sprider glädje i annat fall. =)
Kram

2007-10-25 @ 18:23:44
URL: http://hemmahosstina.blogg.se
Postat av: David

Hej! Skön inredningssajt. Skulle ni möjligen vara intresserad av att tjäna lite extra pengar på den genom annonsering? Tveka inte att kolla in vår sida eller höra av er!

2007-10-25 @ 18:54:32
URL: http://www.adoperator.se/
Postat av: svartpeppar.blogg.se

den nedersta är ju så tuff! annorlunda på ett trevligt sätt. hade jag slagits för, för att få sälja såna på mitt jobb ;)

2007-10-25 @ 20:22:02
URL: http://svartpeppar.blogg.se
Postat av: Linda P

Den nedersta var ju fräck! Vi har också en hel del böcker i ica-kassar i källaren. Men nu tror jag att jag ska rensa ut och skänka bort! Tack! Uppe i lägenheten finns inte så mkt litteratur, det är ett lexikonband som jag råkade vinna en gång och som jag inte har hjärta att göra mig av med ännu plus inredningslitteratur så klart. Annars mest inrednignstidningar. Phu,,, långt inlägg blev det.

2007-10-25 @ 20:47:17
URL: http://livinglikelinda.blogg.se
Postat av: Lillepip

Vilken härlig ,annorlunda bokförvaring,båda två,men fastnade mer för den understa,verkar vara lätt att plocka fram böckerna o damma,jag hatar damm,o böcker kan ju verkligen samla på sej det o cd skivor,ja,det gäller att hitta rätt förvarinfg då,tack för tipsen!Må gott,piip

2007-10-26 @ 09:32:07
URL: http://lillepip.blogg.se
Postat av: Sara

Kul att se! Har samma åsikt vad gäller bokhyllor. Har precis sålt av en bokhylla och ska skänka bort en massa gamla böcker.

Appråpå förvaring. Har du tips på var man kan hitta snygga tidningsställ, för dagstidningar. Inte i tyg eller korg... :)

2007-11-01 @ 22:29:37
URL: http://lilltorpet.blogg.se
Postat av: Pellesophie

Your site is very good. Thank you for the opportunity to sign your guest book.

2008-10-23 @ 13:16:12
URL: http://pellesophie.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback