Alla helgons dag

"Seden att fira helgon och martyrer på olika specifika dagar uppstod tidigt inom den kristna kyrkan och snart även behovet av en samlingsdag för mindre betydande helgon som inte fått en egen plats i kalendern. Därför infördes en "alla (övriga) helgons dag" för dessa. Inom den de ortodoxa kyrkorna sker firandet inte på hösten utan första söndagen efter pingst, och även inom den romersk-katolska kyrkan tycks detta ursprungligen ha skett på våren. Sedan 700- eller 800-talet har dock firandet varit knutet till den 1 november.


En koppling till mer allmän minnesdag över de döda uppstod också tidigt. Detta har rötter i förkristna keltiska traditioner och övertogs sedan av de kristnade germanerna. Man trodde att de döda i samband med sommarens slut och vinterns början återvände hem och behövde vägledas med ljus och eldar, vilket lever kvar i den moderna seden att tända ljus, smycka och vaka över anhörigas gravar."

Källa: Wikipedia.org

Idag tänder jag ljus för mina mor- och farföräldrar och min pappa som gick bort för tio år sedan. Jag kan inte fatta att det var så länge sedan jag träffade honom senast. Inte en dag går utan att han finns med i tanken och jag saknar honom!  

Igår kväll hade vi besök av några småtjejer som skrek "Bus eller godis" när vi öppnade dörren. Som tur var hade vi precis kommit hem med mitt favoritgodis - hoppas de gillade cashewnötterna! :-) 



.


Kommentarer
Postat av: jenny

Jag tänkte också extra mycket på min mormor igår kväll. Livet kan för mig vara en gåta..

2008-11-02 @ 21:01:18
URL: http://jennyk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback