Bakning imorgon



Så har midsommarhelgen förflutit och inget nytt har hänt - det har helt enkelt varit den lugnaste midsommarhelgen någonsin för vår del. Jag har varit ganska krasslig och varit hos doktorn och fick bekräftatt att det var en bihåleinflammation som jag gick runt och drog på - inte konstigt att det kändes som om huvudet skulle trilla av. Nu har jag fått en massa mediciner och hoppas på att snabbt återfriskna för att spara in på krafterna till dagen D. Jag har tagit doktorns råd till mig till fullo och har spenderat nästan all tid inomhus och vilandes. Nu har vi i alla fall tagit oss till landet för att få lite miljöombyte och det känns skönt att vara här istället för inne i stan just nu..

Det enda jag har gjort idag (jag looovar) var att dekorera en gammal cykel som nu står mot husväggen. Vi hittade den, rostig och ej cykelbar, när vi städade uthusen. Nu har den fått en gammal trälåda, också den upphittad i uthusen, på pakethållaren och däri har jag satt rosa pelagoner - det blev urtjusigt! Min höjdpunkt på dagen och så fick jag känna solens varma strålar för en liten stund! :)

Imorgon har jag tänkt att jag ska, för att inte helt och hållet gå i taket efter allt vilande, baka en mandeläppelkaka och som namnet avslöjar innehåller rivna äpplen och mandelmassa. Den låter och ser jättesmarrig ut. Det bästa är att man bakar den i långpanna - bara att skära upp i lagom bitar och det blir en hel del när man ändå håller på. Frysboxen är sprillans ny och precis igångsatt nere i källaren och här ska det fyllas på inför sommarens saftkalas och amningsstunder tänkte jag.  Vore inte fel att kunna servera bakverken på ett fint kakfat i keramik så som de från Mateus som syns på bilden ovan.

Jag hittade receptet på mandeläppelkakan i Drömhem och trädgård för några nummer sedan (tillsammans med andra trevliga recept man kan göra i långpanna). Efter en sökning hittade jag även receptet på internet hos en blogg om någon annan skulle vara intresserad.

  Äpplen, päron, plommon!

Kommentarer
Postat av: anna.a

Låter supersmaskigt!!

Krya på dig!

Kram anna.a

2009-06-22 @ 21:50:49
URL: http://dromhem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback