Tapetsera över diskbänken


Jag tänkte lägga ut en liten fråga då jag inte har kunnat klura ut det på egen hand. Vi ska eventuellt tapetsera i köket och ovanför diskbänken, Det kanske inte är det mest praktiska med tanke på att det har en tendens att skvätta just där så därför måste vi i så fall lösa på något sätt. Jag vet att ett alternativ är att sätta upp en glasskiva ovanpå som skydd och det var det som jag hittade när jag letade runt på nätet men jag vill inte ha en glasskiva. Men vi måste skydda med något om vi inte ska ha en fläckig tapet framöver.
 
Men hur gör man då? Kan man lacka på tapeten med en matt lack just ovanför diskbänken eller vad tror ni?

Ett blommande kök med hjälp av tapet Nostell ­priori, ca 1 100 kr/rulle, från Zoffany/Frank & cordinata. På bänken: Turkos förvaringsburk, 1 295 kr, Dis, svart skål med prickar, 39 kr, Ikea, blomkruka, Myrorna. Tekanna, 89 kr, Ikea, ­turkos redskapsburk från
Le creuset, 199 kr, träredskap 49 kr/st, NK Glas & porslin, liten vit skål, 15 kr, Ikea, soppskålar, 135 kr/st, Dis. ­Bestickställ, 59 kr, R.o.o.m. Diskställ från ­Myrorna, i diskstället skål och blå assiett från Ikea. På ­hyllorna: Vita kaffe­muggar, 29 kr/st, Granit, ­prickiga muggar, 149 kr, Marimekko. Gröna koppar av Anna Kraitz, 295 kr/st, och champagneglas på fot, 235 kr/st, Nordiska galleriet, teglas, 55 kr/st från Dis. Klämspot Basisk, 99 kr, Ikea.
Foto: Skonahem.se

Kommentarer
Postat av: alex

Vad kul att du börjat blogga mer frekvent igen, gillar din blogg! Ser ert kök lika fint ut som det här?

2009-05-25 @ 18:09:18
Postat av: Purple Area

Ärligt talat tycker jag det blir snyggast med glasskiva. Jag tror att det skulle kunna funka med en plexiglasskiva också. Lacka borde kunna gå. Det är väl bara att testa.

2009-05-25 @ 18:48:55
URL: http://purplearea.blogspot.com
Postat av: Proforma - Irene

Kolla med färgaffären, de borde veta!

2009-05-25 @ 20:02:09
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Lilla jag

Plexiglas?

2009-05-25 @ 23:09:16
URL: http://irenev.blogg.se/
Postat av: karola

Hej,

jag har ett målat motiv och klarlack 3 lager uppå!

... (kolla under b4 and after) på min blogg. Det funkar helt okej tycker jag...men kolla lacket hos färgaffären, motivet blir lite gulnat av det lacket vi har

...har även lackat på tidningsurklipp (inlägg badrum) och där blir bilderna också lite gulnade...vilket känns helt okej ut i det projektet, men dina taptefärger kanske kommer att te sig lite annorlunda, lacka ett prov på tapeten först så får du inga otrevliga överaskningar sen!!

lycka till med projektet!

2009-05-26 @ 10:05:38
URL: http://alltidinredning.blogg.se/
Postat av: Malin Inspiration & design

Jag tror att lack funkar super! :) Det var en som tipsade mig om att ta klarlack över tapet i badrummet så det borde väl över en diskbänk också?!! Annars är ju glasskiva väldigt snyggt tycker jag. :)



Lycka till!

2009-05-28 @ 15:47:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback