Fakta om sömn

image350


Jag tycker att alla klagar på att de är så trötta - inklusive jag själv. Men det är inte så konstigt. Det är snart slutet på vår mörka tid och energiförråden är nästan slut. Lyckligtvis går det åt rätt håll och väderprognoserna lovar att våren är på gång med stormsteg, även om vi måste stå ut med lite regn först ett par dagar. Nåja, det ska väl gå... På morgonnyheterna visar de varje morgon vårtecken i form av bilder från tittarna och man blir så lycklig över att få se de första snödropparna som har kämpat sig upp!

I den senaste Plaza Interiör (nr 3) är det ett jättetjockt reporatge om sovrum - umderbara sådana - men också lite fakta om sömn som jag tyckte kan var kul att veta för er som inte har läst tidningen.

Vi svenskar sover i genomsnitt 6 timmar och 51 minuter per natt på vardagarna. På helgerna försöker vi ta igen den missade nattsömnen men kommer ändå bara upp i 7 timmar och 50 minuter. Nästan varannan svensk sover nån gång i veckan mindre än fem timmar per natt. Aja baja!!
Källa: Sömnrapporten 2005

Det sägs väl att man bör sova i alla fall 8 timmarper natt? Det är ju så klart individuellt som så många andra saker. 

De Vanligaste Orsakerna Till Att Vi Sover För Lite:

1. Stress inför arbete eller studier.
2.Oro för anhöriga eller partner.
3. Sjukdom eller smärta.
4. Att man tittar på tv eller lyssnar på radio. (Till denna punkt borde det kanske tilläggas: läsa och skriva inlägg i bloggar... min kommenter). 
5. Att man umgås med vänner.
Källa: Sömnrapporten 2005

Om någon nu skull ha problem medsömnen så tipsar även Plaza om tre webbsidor:

Sömnhjälpen
Sleepnet
Sleepmedicinenews
image352

Det bästa mot tröttheten är nog ändå att det snart blir sommar - då orkar man hur mycket som helst utan åtta timmars sömn... Jag längtar!!!

Kommentarer
Postat av: Vildangel

Det var nog den sötaste bilden jag sett på väldigt, väldigt länge!
//V

2007-03-07 @ 15:30:31
URL: http://vildangel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback