Mer inspiration till arbetsrummet

Just nu är jag ute efter inspiration till mitt nya arbetsrum som håller på att ta form (väggarna är på plats, nu ska det tapetseras och inredas). För tillfället är jag lite inne på industriell look. På ena väggen ska det vara skrivbord längs hela väggen, det kommer bli ca 3 meter, och där kommer den ena delen att vara pysseldel där min symaskin kan stå framme alltid. Lyxigt värre. Den andra delen blir till dator och annat kreativt som jag vill göra på papper. På andra sidan mitt emot skrivbordet ska jag ha bra och praktisk förvaring. Tidigare var jag inne på vägghängda skåp men nu är jag faktiskt inne på plåtskåp, Ikea har några som är snygga (de på bilden bland annat), öppna hyllor på konsoller och ett gammalt skåp som jag ska måla i en stark ursnygg cerise färg. Jag vill ha fin och bra belysning men där är jag ännu inte säker på vad det är jag letar efter.

Bilden från Sköna hem är ytterligare en källa till inspiration och jag tycker att stilen är mycket snygg. Dock vill jag ha lite mer färg tillagt men det kan man lösa enkelt genom att sätta upp en tapet som fondvägg på en av väggarna och det målade skåpet. Jag spånar vidare...


Stilrent och flexibelt är bordet Loop table bestående av två bockar och lös skiva, design Leif Jörgensen, 5 600 kr, Hay/Gulled. Lackad karmstol, 1 695 kr, stapelbara stolar i galvaniserat stål, klassiker
från Tolix, 2 495 kr/st, båda Posh living. Randig ryggdyna, 43 x 27 cm, 690 kr, Designers guild/R.o.o.m. På bordet fr v: krukväxter från Weibulls, klassiska tekannan Anna Lust i grönt, av Anna Kraitz,
1 295 kr, Nordiska galleriet. Muggar modell Bono med olika motiv av Catharina Kippel, 475 kr/4 st, Designhouse Stockholm. Stort fruktfat på fot, 695 kr, Årstiden. Svartvitrutiga servetter, 29 kr/st, Bruka. Glaskaraff, 495 kr, Gåvan. Våningsfat, 465 kr, Vas. Rutig löpare, 95 kr, Bruka. Pendellampa Foto i två storlekar, 99 kr resp 299 kr, Ikea. På väggen: Bokstäver i plåt*, ca 150 kr/st, Housedoctor. Rostiga bokstäver, 160-195 kr/st, Årstiden. Tapet Viggo 728 58, 530 kr/rulle, Sandberg tyg & tapet. Liten rullvagn, 44 x 32 x 76 cm, 615 kr, Housedoctor. Rejäla linnehanddukar, 50 x 70 cm, 250 kr/st, Society/nk Inredning. Klassisk oljeflaska, 499 kr, Grandpa. Citruskorg* i krom, 1 020 kr, Alessi. Grönglaserade keramiska skålar, 150 kr/st, Årstiden. Skärbräda av Barbro Tryberg, 250 kr, Designtorget. Brödkorg, 600 kr, Alessi. Mot väggen: Nya klassiker, Ikea PS plåtskåp, formgivare Nicholai Wiig Hansen, finns i grått, vitt och i flera modeller, här har vi valt några utan dörrar. Grå stående, 795 kr/st, höga i vitt och grått, 895 kr/st, lågt i vitt, 795 kr, samtliga från Ikea. På skåpen fr v: Porslinskaraff, 450 kr, Evensen antik. Ginkoträd från Florist­kompaniet. Litet timglas, 350 kr, R.o.o.m. Karaff i glas av Carina s Andersson, 2 800 kr, Konsthantverkarna. Hög grön glasvas, 1 600 kr, R.o.o.m. Sifonflaska, 395 kr, Årstiden. Burk med lock i emalj, 350 kr, Evensen antik. Olivträd från Blomsterlandet. Utställningsaffisch från 1968

Foto: Skönahem.se


Det blir många inspirationsbilder nu. Det är lustigt att man är inne i olika faser i inredandet och man styrs av det egna behovet så klart. Just nu är det bara arbetsrum, färgsättningar i sovrum och tapeter för min del. Har förresten beställt provtapeter hem så snart ska vi nog ha bestämt oss för en till vårt sovrum. 

En annan rolig sak är att vi har haft en rörmokare på besök idag. Låter inte som om vi är kloka men det är faktiskt fantastiskt kul. Det är nämligen så att ända sedan vi flyttade in har vattentrycket i badrummet varit under all kritik - knappt ens styrfart på vattnet och verkligen en källa till irritation på morgonen. Rörmokaren har idag spolar rent rören och som tur var rättade det till det hela. Vi var som två barn när vi kom hem. Högtidligt stod vi där båda två och stirrade på kranen när vi drog på den. Det fullkomligt sprutade ut vatten och jag har nog inte sett sådant tryck tidigare (eller så är det så länge sedan så jag har glömt hur det ska vara...). Vi hoppade nästan jämfota av lycka och stod där en bra stund innan vi stängde av vattnet med leenden upp till öronen. Tänk att man kan bli så glad för ett bra vattentryck! Nu kan jag äntligen börja bada badkar - innan har vattnet hunnit kallna innan det ens varit halvfullt. Och så märkte jag att det är dags att köpa duschdraperi - ett rent nöje kan jag lova! :-)

Go kväll!
 

Kommentarer
Postat av: Karin A

Gillar också industristilen! Läcker inspirationsbild. :) Själv är jag sugen på en Tolix till mitt mörka skrivbord...



Ha det gott! Kram Karin

2008-09-16 @ 21:03:40
URL: http://uteochinne.blogspot.com/
Postat av: Hemmarikets Charlotte

Stilen är vrkligen superläcker! Jag såg ju en perfekt bild till dig men nu kan jag inte komma på var..Funderar och återkommer...

2008-09-16 @ 22:54:38
URL: http://hemmariket.blogg.se/
Postat av: Proforma

Oj, vilken härlig blandning... Jetson och Tolix, nytt och gammalt. Jättesnyggt! Hur sjutton får dom ihop det egentligen? Jag gillar färgerna i bilden, grått, svart och vitt!

2008-09-16 @ 23:03:42
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Ellas Inspiration

Vilken härlig inspiration!



Jag är så sugen på de Tolix stolarna! Skulle vilja ha en till vår arbetsplats.



Kram Karin

2008-09-16 @ 23:04:18
URL: http://ellasinspiration.blogg.se/
Postat av: T H E R R E fotoblogg

Hej!



Ja, jag är jättenöjd över att äääääntligen hittat vad jag letat efter, till superpris också dessutom. Får se om den kommer idag mattan! :)



Lät ut lyxigt, ditt arbetsrum. Mitt består av ett skrivbord o en liten hylla typ :P Men behöver egentligen inte så mkt heller :P Tolix-stolarna där är ju sååå läckra! Jag fnular jämt o ständigt på var jag "behöver" en!

2008-09-17 @ 05:48:17
URL: http://therre.blogg.se/
Postat av: Kristina-Novemberbröllop

Superfin bild, härlig inspiration:) Det var denna bilden i tidningen som fick mig att köpa mitt stora L:) Kram

2008-09-17 @ 09:29:09
URL: http://thisis.blogg.se/
Postat av: anna

vilken harlig inspiration onskade att jag hade sa stort att jag kunde ha en kontor..........

kram

anna

2008-09-17 @ 11:25:56
URL: http://londonhem.blogspot.com
Postat av: Designtjejen

Visst är det läckert!! Gillar den bilden. Har visat bokstäverna (som man ser i bakgrunden) på min blogg tidigare som jag är helt såld i!!

Kramis

2008-09-17 @ 17:28:31
URL: http://designtjejen.blogg.se/
Postat av: Mia

Du har min röst när det gäller plåtskåp - så läckert!



Tack för din fina kommentar, tror i takt med att man blir mer o mer van vid bloggandet hittar man sin röst o vad man vill säga.



Ha så trevligt med rörmokaren nu!

Kram Mia

2008-09-17 @ 17:55:01
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback