Utekök till sommaren

Något jag länge drömt om är ett utekök och nu ska drömmen besannas - till sommaren ska vi ha ett på lantstället är det bestämt. Vi har en perfekt plats till detta.

Lantstället är en gammal hallandsgård med stenbelagd innergård och på ett ställe har det en gång i tiden varit ett "häst-maskin-garage" eller vad man nu ska säga. Inga väggar framtill utan taket fortsätter så att det blir ett öppet rum i ladugården ut mot innergården. Är det någon som fattar hur jag menar? Hur som helst vi kallar det för uterummet och det är verkligen perfekt - ganska stort (gissningsvis 30 kvm),det är högt i tak - ända upp till taknock, skugga på dan och på kvällen når kvällsolen dit och man har fri uppsikt ut mot infarten till gården och huset. I somras hade vi ett bord där och en stor säng med sänghimmel där jag för övrigt spenderade många timmar i ammandes.

I år har vi tänkt att lägga trätrall i hela rummet (nu är det jordstampat golv vilket inte är det mest praktiska) och göra ett utekök och planteringsbord där. Vatten ska dras dit så att vi kan ha rinnande vatten i kran, elen förberedde vi nu i höstas så att det finns där till musik, ljussättning och en kokplatta.

I övrigt vill jag ha en lång köksbänk, en vit porslinsdiskho och öppna hyllor på väggen till förvaring. Jag har redan kollat ut lite grejer på det stora varuhuset som jag tror kommer att passa. Jag har ett utekök som jag läste om förra sommaren i Leila Lindholms tidning i tankarna. Sängen ska få vara kvar, ska piffas till bara och så ska vi ha ett stort bord till alla gäster. Pricken över i:et eller grädde på moset, om ni förstår vad jag menar, skulle vara att kunna ha ett kylskåp där också - då kan vi ju i princip bo där under sommarhalvåret. Jag måste bara kolla upp vad elektrikern säger om det. Weee va roligt det ska bli. :)

Kommer ni över på en grillkväll kanske? ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback