2009

 

Nytt år, 2009, vilket innebär nya utmaningar, nya tillfällen och nya erfarenheter.
För min del hände det en hel del förra året - flytt till ny stad, en alldeles egen lägenhet lägenhet som var grymt efterlängtat och ett nytt jobb. Detta året kommer nog inte att bli mycket sämre det och jag ser fram emot allt spännande som kommer hända. Framförallt har jag en sak på gång men jag håller er på sträckbänken ett litet tag till innan jag avslöjar vad det är fär något. 

Jag tänkte skriva upp några punkter som jag skulle vilja ta tag i, bli färdig med eller lära mig mer om under året som går. Tiden har en tendens att bara försvinna men jag tänkte att om jag skriver ner det svart på vitt så kanske det är lite lättare att hålla sig till planen. Jag gör i alla fall ett försök. Punkterna kommer utan inbördes ordning och kan säkert fyllas på efterhand.

 - Bli klar med renoveringen hemma (vilket innebär en massa småprojekt som ska avslutas).

 - Påbörja den stora renoveringen i sommarhuset (offerter från snickare är på väg, rotavdraget kunde inte ha kommit lägligare).

 - Köpa en hyffsat bra kamera och lära mig mer om foto på hobbynivå. (Jag drar mig alltid för att ta foton och visa på bloggen bara för att det blir så ruskigt dåliga bilder och i den här umgängeskretsen har man höjt ribban för bildkvalitet avsevärt. Jag hoppas på en låg dollarkurs under mars månad för i så fall ska det köpas kamera).

 - Lära mig photoshop, till att börja med på nybörjarnivå (har inte bestämt mig hur - ska jag trilskas med det på egen hand eller anmäla mig till en kvällskurs? Är ruskigt otålig. Hur har ni andra gjort?).

 - Ha en sammanhängande semester, minst fyra veckor i sommar!

 - Få igång bloggen igen och uppdatera dagligen (som jag gjorde ända fram till i somras...)

 - Fixa så att jag får en snygg blogg - här behöver designas om! (Är på gång kan jag lova!)

Det får räcka för nu och som sagt, listan kan säkert fyllas på framöver. Vad ska jag ta tag i först? Nu måste jag hur som helst lägga mig raklång i sängen.

Kommentarer
Postat av: Jo

Jag har också lovat mig själv att försöka mig på PS i år. Ett bra sätt att börja är att ladda ner Moderskeppets "baskurs" alldeles gratis på deras hemsida. Då hänger man med lite bättre om man går en kurs/läser fototidningar! :)



Jag skulle behöva en lektion i bloggdesign, du kanske har något bra tips inom det? :)



Ha det gott!

2009-01-07 @ 23:29:51
URL: http://frkp.blogspot.com
Postat av: Proforma

Jag är nybörjare på Photoshop och lär mig allt eftersom. Det värsta är att när man väl börjat testa olika saker finns det inget stopp, det är så roligt!

Moderskeppet som Jo i kommentaren innan nämnde, är jättebra, jag kollade lite i början för att komma igång men nu testar jag mig fram själv, som sagt!

2009-01-07 @ 23:51:02
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Vera med flera

Jag kan med varm hand rekomendera Mikaelas photoshopkurs! Superbra och man lär sig massor!!



http://mikaelarudhner.blogspot.com/

2009-01-08 @ 12:05:58
URL: http://www.veramedflera.se
Postat av: Stina

Jag vill oxå lära mig Photoshop. Var på Mikaelas sida hittar man den kursen?

2009-01-08 @ 18:33:30
Postat av: Zun

Jag vill också lära mig mer om foto och PS, men lyckas aldrig ta mig tid till det......



/Zun

2009-01-09 @ 18:11:51
URL: http://zunderbar.blogspot.com
Postat av: Anna-Karin

Jag förstår vad du menar med att ribban höjs när man ser vissa bloggar. Själv händer det att jag struntar i inlägg för att jag helt enkelt inte lyckats få till ett kort jag är nöjd med.

2009-01-09 @ 18:46:29
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Glömde ju att säga att jag saknat dina blogg inlägg.

2009-01-09 @ 18:50:03
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: NUmber nine on Melon Lane

Att lära sig photoshop under 2009 vore ju toppen! Kanske jag själv ska ta tag i... Trevlig helg.

2009-01-09 @ 23:34:59
URL: http://hilajns.blogg.se/
Postat av: Purple Area

Har precis börjat använda PS Elements. Jag är totalt tekniskt okunnig på alla program och allt sånt. Men det här programmet var rätt enkelt, jag köpte en handbok och sen har jag satt igång bara. Tror inte att du behöver gå en kurs.

2009-01-21 @ 12:02:49
URL: http://purplearea.blogspot.com
Postat av: Kusinina

Det är alltid bra med en "To do" list inför ett nytt år! Jag har några tips angående kamera och photoshop. Kamera: köpte en ny i somras och är supernöjd. Jag tycker att man ska slå till stort för man ångrar sig annars om man köpte den mindre modellen. Tänk oxå på objektiv. Vill du ha flera att byta med eller ett som funkar nästan jämt? Jag köpte Nikon D80 med objektiv 18-135. Superbra och objektivet passar mig då jag inte vill hålla på och byta objektiv. Nu kan jag zooma in hyfsat bra.



Jag lärde mig photoshop i höstas och fick lite hjälp av en kollega och kom igång på så sätt. Det hjälper nog att få lite tips och lite hjälp sen funkar det rätt bra. Gäller bara att förstå sig på layer odyl.



Ha det bra! Kram kusin Nina

2009-02-03 @ 12:47:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback